Un somn odihnitor și de calitate are numeroase avantaje asupra sănătății noastre și a stării generale de bine, motiv pentru care tot mai mulți dintre noi încearcă să sporească nu atât numărul orelor de somn, pentru că timpul pe care îl avem este din ce în ce mai prețios și limitat, cât condițiile care au un impact asupra calității somnului.

Dacă ai ajuns aici, și citești deja articolul nostru, cu siguranță îți dorești să-ti îmbunătățești somnul, pentru a profita din plin de avantajele sale, iată așadar care sunt cele mai importante 3 beneficii pe care somnul le are asupra sănătății și a dezvoltării tale.

1. Sprijină procesul de învățare

Deprinderea unei noi abilități, la fel ca și îmbogățirea cunoștințelor generale sunt influențate în mod semnificativ de calitatea somnului. Numeroase studii confirmă o legătură directă între rapiditatea și ușurința asimilării de cunoștințe noi și un somn odihnitor.

În timpul nopții noile informații descoperite și studiate în timpul zilei sunt procesate de creier și sedimentate în memorie cu o ușurință crescută dacă somnul nu este întrerupt foarte des și se dovedește a fi unul calitativ. Așadar, dacă vrei să-ți îmbogățești cunoștințele legate de un subiect anume, sau îți dorești doar să-ți dezvolți cultura generală, fii atent la importanța pe care o acorzi somnului, acesta poate fi aliatul tău de nădejde în acest proces de învățare.

2. Reduce riscul apariției bolilor

Un efect preventiv al somnului constă în capacitatea acestuia de a reduce riscul apariției unor afecțiuni, de la unele minore, care pot fi tratate ușor, la altele destul de serioase ce vor necesita un tratament costisitor și de durată.

Medicii specialiști ne avertizează în mod constant cu privire la legătura dintre un somn odihnitor și reducerea apariției bolilor cardiovasculare, a insuficienței cardiace, sau a multor afecțiuni similare. Asigură-te așadar că somnul tău este unul de calitate, neîntrerupt foarte des pe timpul nopții, și durează cel puțin 7 ore. Dacă programul îți permite, poți adăuga câteva ore de somn și pe timpul zilei, pentru o odihnă mai sporită, însă nu este recomandat să înlocuiești somnul de noapte cu cel de zi, calitatea acestuia va fi afectată, iar efectele sale se vor diminua semnificativ în timp.

3. Îmbunătățește starea generală și dispoziția

Deși pare de la sine înțeles efectul somnului asupra stării generale și a bunei-dispoziții, acesta este de cele mai multe ori neglijat, și nu puține sunt cazurile în care încercăm să compensăm lipsa orelor de somn cu anumite băuturi energizante, sau bogate în cofeină, care să ne readucă starea de bine în mod cât mai rapid și ușor. Însă este dovedit clinic faptul că oamenii care dorm mai mult sau cei care au grijă să aibă un somn odihnitor sunt mai bine dispuși, mai veseli, și au o stare de spirit mai bună. Pe lângă efectele asupra sănătății fizice, somnul este un adevărat remediu pentru unele afecțiuni psihice, și chiar emoționale. Un somn de calitate calmează stările nervoase, sporește luciditatea, creativitatea, și poate ajuta la luarea unor decizii inspirate pe orice plan al vieții tale.

Dacă vrei să-ți îmbunătățești somnul și nu știi exact la ce trebuie să fii atent, sau ce anume ai de făcut, îți recomandăm să fii atent la câteva aspecte care pot părea banale, dar care se dovedesc de o importanță majoră.

Salteaua de pat este prima care va face diferența între un somn odihnitor și unul superficial, sau chiar insuficient. Dacă ai o saltea de pat mai veche de 7 ani, atunci ar fi bine să o schimbi întrucât calitățile ei nu vor mai corespunde nevoilor unui somn de calitate. Atunci când alegi o saltea fii atent la lungimea acesteia (trebuie să fie mai mare cu 15-20 de cm față de înălțimea ta), dimensiunea patului unde urmează să fie așezată, dar și nivelul de fermitate a acesteia.

Pe piața comercială există mai multe tipuri de saltele, asigură-te că o alegi pe cea care corespunde cel mai bine nevoilor tale. Poți opta pentru o saltea cu arcuri, mai fermă și mai rezistentă, o saltea cu spumă poliuretanică care este mai flexibilă, sau o saltea din latex- mai rigidă, dar mai durabilă.

Un alt aspect de care trebuie să ții cont este alimentația. Dacă vrei să dormi mai bine va trebui să acorzi o atenție sporită alimentației tale de zi cu zi. Deși există numeroase practici și idei  recomandate, este nevoie să o alegi pe cea care se potrivește cel mai bine cu stilul tău de viață, după care să o adaptezi în așa fel încât somnul tău să fie influențat în mod pozitiv. Ca sfat general, înainte de a merge la culcare evită alimentele care îngreunează digestia, alcoolul, sau cele care conduc la întreruperi repetate ale somnului.

Somnul este impactat și de folosirea excesivă a telefonului mobil, sau a diferitelor gadgeturi în special înainte de a merge la culcare. Este recomandat să eviți folosirea telefonului cu cel puțin 30 de minute înainte de a te pune la somn, întrucât expunerea ochilor la lumina ecranului reduce nivelul de melatonină – hormonul secretat de glanda pineală în creier care influențează calitatea somnului.



Source link